Férfi termékenység – mit lehet otthon tenni a termékenység megőrzéséért és javításáért?

Frissítve: máj. 14.

A férfi termékenység megőrzéséért és javításáért nagyon sok életmódbeli tényező felelős, ezért egy kis odafigyeléssel nagyon sokat lehet tenni a termékenység megőrzéséért és javításáért.


Első lépésként néhány rossz szokáson kell változtatni, ha ezek fennállnak: dohányzás, fokozott alkoholfogyasztás, forró fürdők és a fogak ápolásának mellőzése.

A dohányzásról való leszokás bizonyítottan javítja a spermiumok mennyiségét és minőségét is. Továbbá a dohányzás a partnerre is veszélyes lehet, mert a másodkézből belélegzett füst ronthatja a pár női tagjának termékenységét és az IVF sikerességét is.

A túlzott alkoholfogyasztásról is kimutatták, hogy negatívan befolyásolja a férfi termékenységet. Ez nem azt jelenti, hogy le kell mondani minden alkoholfogyasztásról, mert a moderált mértékű alkoholfogyasztásnak nincs károsító hatása.

Néhány munkakör is hordozhat magában veszélyt, például akik mérgező anyagokkal dolgoznak, náluk gyakrabban fordul elő férfi meddőség. Ilyen munkakör lehet a festékipar és gazdálkodás.

A forró fürdők és egyéb olyan tevékenységek, amik hatására a herék túlzott hőnek vannak kitéve szintén nem javasoltak. A fokozott hő csökkentheti a spermiumok számát és minőségét is. Ilyen tevékenységek lehetnek még az autó ülésfűtés használata, a hosszan tartó ülés és a laptop ölben való használata.

A szájban lévő kóros baktériumflóra is hatással lehet a férfi termékenységre. Végeztek vizsgálatokat férfiakon, akik termékenységi nehézségekkel küzdenek és azt találták, hogy a szájhigiénia javításával a sperma minősége is javult.

(Bővebb információk itt találhatóak: https://www.verywellfamily.com/can-dental-hygiene-affect-fertility-4136661)


Azon kívül, hogy mit nem szabad csinálni hosszú a listája azoknak a tevékenységeknek is, amiket érdemes bevezetni a mindennapokra a termékenység megőrzése és fokozásának érdekében. Az antioxidánsoknak bizonyítottan pozitív hatásuk van a sperma minőségére, ezért ebben a táblázatban összefoglaltuk azok az ételek, amelyeket érdemes fogyasztani, ha a termékenység megőrzése vagy javítása a cél.

  • Folsav - Marha máj, zöld leveles zöldségek, gyümölcsök, bab, borsó, teljes kiőrlésű gabona

  • Lycopene - Paradicsom, sárgabarack, pink grapefruit, görögdinnye

  • C-vitamin - Gyümölcsök, zöldségek, paprika, kiwi, narancs, grapefruit

  • E-vitamin - Magok, olajok, zöld leveles zöldségek

  • Zink - Osztriga, rák, vörös húsok, szárnyas, bab

  • Szelén - Brazil dió, marha, csirke, tőkehal, pulyka


Jótékony hatása van a rendszeres házas életnek is, mert a rendszeres ejakuláció is javítja a sperma minőségét. Kutatások szerint 3-8 napig tartó önmegtartóztatás hatására jelentkeznek a legjobb eredmények.


Az étkezéssel kapcsolatban érdemes figyelni a szója tartalmú ételek fogyasztására, mert a szójában található fitoösztrogének negatívan befolyásolhatják a férfi termékenységet, de a kutatások jelenleg limitáltak ezen a téren. Az elhízás okozhat problémát a férfiak termékenységében, ezért fontos az egészséges diéta felállítása az egészséges testsúly elérése érdekében.


Összefoglalva, a férfi termékenység megőrzése számtalan otthon is elvégezhető tevékenységgel megőrizhető vagy javítható. Ezekhez a lehetőségekhez tartozik az egészséges életvitel, rendszeres testmozgás, étrend kiegészítő vitamin fogyasztás és a káros szokások vagy munkakörök kerülése.


Forrás: https://www.verywellfamily.com/tips-to-increase-fertility-for-men-1959906

157 megtekintés0 hozzászólás