Mit tehetek magamért a kellemetlen vizsgálatok alatt?

Frissítve: máj. 14.

A lombik során számos vizsgálatnak vagytok kitéve, főleg leendő anyukaként. Ezek megterhelőek, ugyanis egy részük kellemetlen, vagy fájdalmas vizsgálat, másrészt a hormonkezelések során napi többszöri rendszerességgel kell injekciós kezelést kapnotok vagy beadnotok magatoknak. Úgy érezheted, hogy a tested „eszközzé” válik a megtermékenyítés során, és ennek a fájdalmait el kell viselned. Gyakran mondják az orvosok, hogy „lazuljon el, engedje el magát”, azonban ez nem olyan könnyű egy olyan helyzetben, ahol a vizsgálat félelmetes lehet, ahol több ember vesz körül, és kiszolgáltatottnak érezed magad. Az ilyen kezelések során segít megnyugodni, ha felidézel egy olyan helyet, ahol biztonságban érzed magad, ahol nyugodt vagy.




Képzelj el egy olyan valóságos vagy akár a valóságban nem létező helyet, helyzetet, ahol jól éreznéd magad. Figyeld meg, milyen körülmények között (színek, hangok, egyéb érzések) tudnád magad még jobban elengedni, képzelj el egy olyan helyet, ahol meg tudnál nyugodni, ahol igazán jól éreznéd magad... Van-e olyan kifejezés, hívószó, ami a nyugodt, biztonságos helyet jelenti számodra?”1,2,3 Ha megtaláltad ezt a szót, hívd elő a következő vizsgálatnál is, hunyd be a szemed és képzeld el, hogy ott vagy újra.


Mindezek mellett, ha veszélyhelyzetben érzed magad (pl. félsz attól, hogy a vizsgálat fájdalmas lesz), a testedben is változások jönnek létre. A szimpatikus idegrendszer aktiválódik és ezáltal gyorsul a légzésritmusod. Ha ekkor légzéstechnikákat végzel, akkor történik a szervezetedben egy úgynevezett paraszimpatikus áthangolódás, ezáltal visszakerülsz egy nyugodt állapotba. Ilyen légzéstechnika a Négyszög-légzés is, amelynek a lépései a következők:


1. Elindulunk egy képzeletbeli négyszög egyik sarkából, mintha a négyszög oldalán haladnánk a következő sarokig, 4-ig számolva beszívjuk a levegőt.


2. A második saroktól a harmadikig 4-ig számolva bent tartjuk,


3. majd a harmadiktól a negyedik sarokig kifújjuk.


4. A negyedik és első sarok közötti távon szünetet tartunk a következő lélegzetvétel kezdetéig, szintén 4-ig számolva.


A technika legalább 4-5 ismétlést igényel, hogy a kedvező hatás megjelenjen.




Felhasznált irodalom:

Mogyorósy-Révész, Zs. (2016): Találj egy helyet, ahol biztonságban érzed magad!, In: Pszichológus a galériában blog
http://gallerypsziche.blog.hu/2016/02/21/talalj_egy_helyet_ahol_biztonsagban_erzed_magad
Shapiro, F.: EMDR Institute Basic Training Course, 2014.: Additional Stress Management Strategies, p.4.
van der Hart, O. (2012):The use of imagery in phase 1 treatment of clients with complex dissociative disorders, EurJ Psychotraumatol. 2012; 3:
Mogyorósy-Révész Zs. (2019): Érzelmi regulációs változások krízisben és traumában – a helyreállítást segítő, pszichológiai tanácsadás során alkalmazható módszerek és gyakorlatok. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika 20, 3, 267–298


Írta: Miklovicz Anita
14 megtekintés0 hozzászólás