Technikák a stressz oldására I: Mit tehetek magamért a lombik folyamat alatt?

Frissítve: máj. 14.

A lombik folyamata során gyakran érzelmi hullámvasúton érezheted magad: a vizsgálatok sora kisebb mérföldköveknek számítanak a folyamatban, mindig lehet valamiért izgulni. Ez kitöltheti az egész napos figyelmedet, gondolataidat, ami miatt a tested folyamatos készenléti, stressz állapotban lehet. Ilyenkor érezheted azt, hogy olyan jó volna megszabadulni ezektől a nyomasztó érzésektől, gondolatoktól csak egy kis időre, viszont nincs eszközöd arra, hogyan lehetne ezt megtenni.



Érdemes ilyenkor használni a Konténer gyakorlatot, amely hozzásegíthet ahhoz, hogy képes légy átmenetileg megnyugodni és ezáltal tehermentesíteni a szervezetedet a stresszhatástól.


A gyakorlat a következő:

Képzelj el egy konténert (ládát, széfet), ahová betehetsz mindent, ami ebben a pillanatban zavar. Figyeld meg a láda formáját, anyagát, színét, zárószerkezeté. Ha minden részletében jól látod, akkor nyisd ki a ládát. Tegyél bele mindent, ami ebben a pillanatban zavar. Lehet ez egy emlék, ami múltból ered, vagy a jelen egy eseménye, esetleg a jövővel kapcsolatos zavaró gondolat, egy érzelem vagy egy testi érzés.


Ne vesztegess időt egyikre sem, ne elemezz. Minden erőfeszítés nélkül csak figyeld meg, ami zavaró és tedd bele a ládába, hogy aztán teljes figyelmedet a jelen pillanat biztonságérzetére tudd összpontosítani. Ha ez megvan, zárd le a ládát.


És most figyeld meg, érezd, hogy milyen a testedben biztonságban lenni, milyen érzések társulnak a testedben ehhez az egyszerű jelenléthez. (Ha valami zavaró bukkan elő, nyisd ki a ládát, tegyél bele, majd zárd be.) Ezek az egyszerű érzések lehetnek például: a lélegzés, a fotel karfáján a karja, a szívdobogás. És most engedd, hogy egy kulcsszó jöjjön felszínre, ami összefoglalja ezt az élményt, a biztonságos jóllét állapot érzését.


Jegyezd meg ezt a kulcsszót és idézd fel magadban akkor, amikor újra elárasztanának az érzések. Emlékeztesd magad arra, hogy van egy konténer (láda, vagy széf), amelybe beleteheted ezeket a rossz érzéseket, gondolatokat, amelyek nyomasztanak annyi időre, amennyire akarod. Amikor pedig úgy érzed, foglalkozni kell azzal a témával, amit beletettél a konténerbe, bármikor előveheted onnan.

Mindezek mellett nagyon hasznos, ha a vizsgálatok között találsz magadnak olyan célokat, programokat, amelyek egyrészt gyönyörködtetnek, másrészt segítenek lekötni a figyelmedet. Természetesen az izgalom, a vizsgálatok kimenetele miatt érzett stressz teljesen nem fog eltűnni, de nagymértékben csökken, ha tudatosan odafigyelsz erre, javítva ezzel a kedélyállapotodat. Jó lehetőség lehet az, ha a baráti találkozókat iktatsz be két stresszes vizsgálat közé, elmész egy frissítő masszázsra, vagy fodrászhoz, illetve nagyon hasznos, ha időt szentelsz a meditációnak, a relaxációnak, vagy a jógának.



Írta: Miklovicz Anita
111 megtekintés0 hozzászólás