Önértékelés, önbecsülés… milyen változásokra számíthatsz?

Frissítve: máj. 14.


A szülővé válás gondolata sokaknál már gyermekkorban kialakul. Babázás közben a lányok elképzelik, hogy a saját gyermeküket dédelgetik és később sem kétséges, hogy anyává szeretnének válni. Vannak olyanok is, akiknél később, felnőttként érkezik meg az érzés, hogy szülők legyenek. Akármelyik csoportba is tartozol, az énképed részévé válhatott már az, hogy szülő légy és sokatok biztosan megfogalmazta azt is, hogy a gyereknevelés az élet értelme.



Ezt a szilárd hitet rengetheti meg az, ha találkoztok az első fogantatási nehézségekkel. Mivel az énképed része az, hogy egyszer anyuka, vagy apuka légy, óhatatlanul negatív hatással lesz az önértékelésedre, ha megkérdőjeleződik ez a régóta vágyott jövőkép.


Egyszerre érezheted azt, hogy kaptál egy stigmát a meddőség vizsgálatokkal, és megjelenhet benned az inkompetencia érzése is, hiszen egy természetesnek hitt folyamatban történik az elakadás. Veszélyben van az identitásod egy része is: a szülővé válás és a párkapcsolatod jövőképének a sérthetetlensége is.


Nőként a hormonkezelések hatással lehetnek a hangulatodra, és meglehet, hogy ezért másként reagálsz a környezetedben lévőkre, mint a megszokott és emiatt is kialakulhat benned rossz érzés. Mindezek mellett a tested folyamatos kezeléseknek, kellemetlen vizsgálatoknak van kitéve és ahhoz, hogy ezeket lelkileg kibírd, megeshet, hogy elkezdesz eszközként tekinteni a testedre. Eszköz ahhoz, hogy megtörténjen a fogantatás és emiatt nehezebben tudod megélni a nőiségedet.


Mindez egy nagyon megterhelő időszak, viszont a jó hír: van megoldás, ki lehet kerülni ebből az érzelmi hullámvasútból. Ehhez viszont szükséges a tudatosság: észrevenni, amikor épp egy negatív hullámba kerülsz és bátran használni a korábbi cikkekben bemutatott technikákat.


Egyrészt adottak a korábban bemutatott érzelemszabályozó gyakorlatok, amelyeket hasznosíthatsz akkor, amikor úgy érzed, bekerültél egy negatív érzelmi és gondolati spirálba. Ott vannak a légző- és relaxációs gyakorlatok is, amelyek segítenek abban, hogy nyugalmi állapotba kerülj, és csökkenjen a stressz szinted.


Remélhetőleg körülvesz egy támogató közeg: a párod, a családod és a barátaid, akikkel érdemes megosztanod az érzéseidet, gondolataidat és ha megengeded nekik, akkor ott lesznek, hogy megtartsanak, amikor épp nehéz időszakon mész át.


Ahogy pedig megtörténik a gyermekáldás és előrehalad a terhesség, az is segítségedre lesz abban, hogy visszanyerd önértékelésedet, hiszen egyre biztosabban látod magad újra a régóta vágyott szülő szerepben.



Felhasznált irodalom:
Nachtigall RD, Becker G, Wozny M. The Effects of gender-specific diagnosis on men’s and women’s response to infertility. Fertil Steril 1992; 57:113-21

Prasanta Kumar Deka, Swarnali Sarma (2010): Psychological aspects of infertility. British Journal of Medical Practitioners 3(3):a336

Klock, S. C., & Greenfeld, D. A. (2000). Psychological status of in vitro fertilization patients during pregnancy: a longitudinal study. Fertility and Sterility, 73(6), 1159–1164. doi:10.1016/s0015-0282(00)00530-6


Írta:
Miklovicz Anita

45 megtekintés0 hozzászólás